top of page

It’s no New Year’s resolution


It's more than that.

Met dit deuntje loop ik nu al enkele weken in mijn hoofd. Te pas en te onpas is het daar. Alsof het me iets wil zeggen.

Helaas ken ik enkel dat ene zinnetje. Dat dus. It’s no New Year’s resolution, it’s more than that. Dat het niet zomaar een goed voornemen is, maar veel meer dan dat.

Na tientallen keren, wou ik het weten. Welk een snoodaard zingt dit lied? En waar gaat het eigenlijk over? Ik hoorde en hoor het echt overal: op de radio in m’n auto, in de lift, op een feest, bij de kapper. Het “nana na nananana, it’s more than that”, bleef maar hangen. En een nanana no self-possession. Nanana na na nana. It’s no New Year’s resolution. It’s more than that. Je weet wel welk lied ik bedoel.

Gek hoor. Want ik hoor het tegenwoordig op momenten waarop het ook echt een verschil maakt. Het is er met een attitude. Van eilaba, snotneus, ik ben hier hoor, je zou beter eens luisteren.

Zo was het er plotsklaps zomaar uit het niets, net op het moment dat ik een snoepje uit de doos aan de koffiecorner wilde nemen. Lees: “snoepjes”, meervoud. En “graaien”, als in haastig zoveel mogelijk proberen te grabbelen. It’s no New Year’s resolution, Miek. Neen, het is veel meer dan dat. Het is niet zomaar een goed voornemen om van die suikerverslaving af te geraken. Het is je leven.

Ik liet het snoepje liggen.

Goed bezig.

Het was er op een cursus die ik dit weekend volgde (het is nu zondagavond en ik schrijf dit een beetje groggy). Lange sessies over vervulling, relaties en succes. Over coaching en emotie. Over liefde en leven. M’n hoofd staat en stond op barsten. Maar zo interessant. Uitdagend. Verrijkend. Leerzaam. Het muzakte aan de receptie van het hotel. It’s no New Year’s resolution, Miek. Het is veel meer dan dat. Het is niet zomaar een cursus. Het is je leven.

Ik zette op dat ogenblik m’n vizier helemaal op scherp. En luisterde. Naar de muziek en naar de begeesterende sprekers.

Goed bezig.

Op het werk, die zware klus die ik al zolang voorop stelde en waar ik maar niet aan gestart raakte. StuBru herinnerde me eraan. Het schalde uit de radio. It’s no New Year’s resolution, Miek. Niet zomaar iets wat je van plan was te doen. Het is je leven.

Ik begon er aan. Alleen dat al gaf me vreugde. En het bleek helemaal geen rotklusje te zijn. Wat het ik toch een zalige job.

Goed bezig.

Tijdens een feestje waren we aan het praten over sporten. De een doet zus, de ander zo. Ik zette voor 2018 een paar stevige wedstrijden op m’n menu. DE stevigste houdt vooral veel zwemmen in. En laat dat nu net niet zo mijn 'fort' zijn. En plots was het daar. It’s no New Year’s resolution, Miek. Niet zomaar iets wat je graag zou willen doen. En het is bovendien niet zo dat je het zomaar zult kunnen omdat je het wil. Het is veel meer dan dat. Het is je leven.

Ik legde meteen na dat feestje, zwemtrainingen vast. En voorwaar, het gaat stukken beter. Dankjewel Petra!

Goed bezig.

Op een vettige vrijdag. “Een kleine met mayonaise, een brochette, een gebakken jagersworst en joppiesaus. Neen er niet op. In een potje. Dank u.” En op de achtergrond speelde het liedje. It’s no New Year’s resolution, Miek. Het is niet zomaar iets wat je wil, die slanke lijn. Het is meer dan dat. Je zult er ook langdurig iets moeten voor gaan doen. Het is je leven.

Dus eten wij ondertussen al een paar weken “Hello Fresh” (eerste keuze was Marley Spoon maar de portemonee heeft ook zijn rechten). Gezonde gerechten, makkelijk en snel klaar.

Goed bezig.

It's no New Years Resolution, it's more than that, komt er voor mij eigenlijk op neer dat ik aan het stuur sta van mijn leven. Goede voornemens zijn mooi, maar alleen maar iets waard als ik er ook naar handel. Bij deze.

Goed bezig.

Maar waar het liedje nu echt over gaat. Over de liefde. Uiteraard. Of wat dacht je? Maar helemaal toevallig hoor. Ook uiteraard natuurlijk. "Message to my girl" van Crowded House. Een mooie liefdesverklaring van een man aan een vrouw. Een man die het uitzingt, dat het tijd is om zijn liefde uit te spreken en te tonen. Treffend einde: “Er is niets zo echt als de aanraking van jouw lieve hand”, zegt hij. En dattie de rest van zijn leven niet begraven onder het zand wil doorbrengen.

Slimme kerel.

Goed bezig.

Vertalingen van anderstalige liefdesverklaringen naar het Nederlands sucken. Luister hier naar het liedje.

Je begrijpt me wel.

x

MIEKS FAVORIETE QUOTES

#1

Sometimes the wrong choices bring us to the right places.

#2

A goal without a plan is just a wish.

#3 

When we change the way we look at things, the things we look at change.

 

#4

Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen.

 

#5

Alles van waarde is weerloos (Lucebert)

 

#6

Happiness is only real when shared.

#7

Alles wat de moeite waard is, is het waard de moeite voor te doen.

#8 

Get a Fulfilling Life, Not Just an Impressive Lifestyle.

#9

Alles is bonus.

#10

Pluk de dag.

 

bottom of page